Den gennemsnitlige svensker

Beskrivelserne af conzoom®typerne tager sit udgangspunkt i, hvordan typerne er særegne og afviger fra det statistiske gennemsnit. Det statistiske gennemsnit er en slags gennemsnitssvensker, men findes ikke nødvendigvis i virkeligheden. Nedenfor ser du, hvad det statistiske gennemsnit er på en række variable, så du kan se, hvordan segmenterne afviger

  • Ugifte par i parcelhuse uden børn
  • Videregående uddannelse og midaldrende
  • Omkring en halv million i husstandsindkomst
  • God købekraft
  • En bil i garagen
  • Nyder havearbejde og bagning
  • Læser bøger
  • Motionerer
  • Bruger Facebook

conzoom®Sverige

 

Ovenfor ses den procentuelle fordeling af de 10 conzoom®grupper og de 34 conzoom®typer blandt de svenske husstande. Alle husstande klassificeres, hvis de findes i de offentlige registre på kørselstidspunktet. Fordelingen ændrer sig en anelse fra år til år. Det skyldes dels den almindelige udvikling i samfundet, men også ændringer i datas opgørelse, hvilket niveau de diskretioneres på og udvikling i selve conzoom®modellen

 

Nedenfor præsenteres hvert segment på et overordnet niveau med en række kendetegn, der uddybes i teksten, der vises, hvis du klikker på "læs mere". Arbejder du med conzoom® i platformen conzoom®select, får du adgang til mere detaljerede oplysninger om hver enkelt type

 

conzoom®grupperne

A Velfunderede husejere

  • Bred aldersprofil bestående af midaldrende par, familier med børn og seniorer
  • Bor i villaer i nærheden af en storby 
  • Økonomisk velfunderede med god økonomi og købekraft
  • Benytter sig af servicetjenester som fx rengøring
  • Bruger penge på hus og have
  • Stor interesse for sport
  • Positive overfor direct mail

 

 

18,4%

af de svenske husstande

Gruppen Velfunderede husejere består overvejende af familier med og uden børn. De bor typisk i nærheden af Sveriges største byer i forskellige hustyper. Aldersprofilen er bred, men der er en overvægt af midaldrende par, børnefamilier og pensionister. Fælles for dem alle er, at de ejer deres boliger, der ofte ligger i populære og relativt dyre områder. Familiernes økonomiske fundament er lige så solidt som fundamentet under deres bolig, og det skyldes blandt andet den forholdsvis høje indkomst. Indkomsten og ejerboligen udgør grundlaget for, at der også er penge tilovers i slutningen af måneden, og gruppen er købestærk og villig til at bruge penge på hjemmet, fx til boligforbedringer og nye planter til haven

De Velfunderede husejere lever et liv med fart på og mange aktiviteter for både store og små. Gør-det-selv-mentaliteten er udtalt, så projekter i hus og have er helt normale og man er nærmest stamgæster i det lokale byggemarked

Kommunikér til gruppen
Velfunderede husejere prioriterer at holde sig opdaterede. Mange abonnerer på de store morgenaviser, der skimmes inden dagens aktiviteter går igang.  Også dagsaviser som Dagens Nyheter og Svenska Dagbladet har mange læsere i denne gruppe. Tv'et er ligeledes en naturlig kilde til information og er også det medie, der samler familien om aftenen. Det er især kommercielle kanaler som TV4,
TV3 og Kanal 5, de ser

De fleste Velfunderede husejere er rutinerede internetbrugere og mange benytter sociale medier, faktisk flere end gennemsnittet

Flertallet siger, at de er mere positivt indstillede over for fysisk direct mail end for annoncer på internettet. Udover tv-reklamer kan kommunikation til gruppen også foregå via annoncer i dagblade eller magasiner. Fx er magasiner som Vi i Villa og medlemsblade som Buffé og Stadium Magazine populære

Velfunderede husejere er et ivrigt kundeklubmedlem og har pungen fuld af medlemskort. Flertallet angiver desuden, at de gerne læser forretningernes gratismagasiner

B Komfort & hygge

  • Familier med eller uden børn
  • Varierende gruppe ift. alder og geografi
  • Bor i huse i mindre byer 
  • Har en erhvervsuddannelse 
  • Indkomstniveau på landsgennemsnittet
  • Går op i havearbejde og gør-det-selv 
  • Rejser ikke så ofte til udlandet, mest på grund af økonomien
  • Handler i Net, Ica Maxi og Citygross, hvor rabatkuponer i høj grad bruges

 

9,9%

af de svenske husstande

Komfort og hygge er en bred og varieret gruppe i forhold til alder og geografi, og her findes familier både med og uden børn. Fælles for dem alle er, at de ejer deres bolig, der typisk er en villa beliggende i eller i umiddelbar nærhed af Sveriges mindre provinsbyer

Indkomstmæssigt er Komfort og hygge næsten på niveau med A Velfunderede husejere, men lidt flere ligger tættere på landsgennemsnittet. Mange er erhvervsuddannede med tilhørende beskæftigelse

For gruppen Komfort og hygge betyder fritid, huset og haven ekstra meget. Man værdsætter hjemmets trygge ramme og spenderer størstedelen af sin fritid her. Typiske fritidsinteresser er hjemmebag og gør-det-selv-projekter i hus og have, men man værdsætter også lystfiskeri og motorsport

Gruppen foretrækker de små lokalsamfund og finder ikke storbyens puls fristende. Rejser man, er det sjældent uden for Europas trygge grænser. Man længes selvfølgelig efter en solferie, men budgettet kommer ofte i vejen

Komfort og hygge er hyppige gæster i storcentre og man planlægger gerne sin ugentlige dagligvarehandel i favoritbutikkerne Netto, Ica Maxi og Citygross. Gruppen udnytter flittigt rabatter og mængdetilbud, hvilket afspejler sig i deres indkøbsmønster

 

Kommunikér med gruppen
Det er de regional forhold, der frem for alt interesserer Komfort og hygge. Det afspejler sig i, hvilke aviser, der holdes, hvor fx Sydsvenskan og Skånska Dagbladet er blandt favoritterne. Når du kommunikerer til gruppen, er det derfor formåltjenligt at tage højde for deres forkærlighed for lokalsamfundet, hus, hjem og have

Gruppen Komfort og hygge  er modtagelig for direct mail i postkassen, men tonen skal helst være personlig og lokal. Gruppen abonnerer ofte på ugeaviser som Allers, Hemmets Journal, Hemmets Veckotidning og bladet Bilsport

Tv'et er også et potent medie, da mange familier tilbringer meget tid bag skærmen med at følg med i forskellige serier. Og film og sport. Foruden SVT, er TV4, Viasat Film og Disney Channel gruppen favoritkanaler

C Livet på landet

  • Bor på gårde, men ikke alle er landmænd
  • En blanding af familier og unge pensionister
  • Uddannelsesniveauet er typisk gymnasiel eller erhvervsuddannelse
  • God købekraft - ofte på grund af et lille lån på huset
  • Interesserer sig for hus, have og dyr

 

12,1%

af de svenske husstande

Gruppen Livet på landet består af familier i aldre aldre med og uden børn, som er bosat i det åbne land. Familier med hjemmeboende børn har oftest børn i de tidligere teenageår og antallet af børnefamilier med børn under 8 år ligger lige omkring landsgennemsnittet. En stor del af gruppen består af yngre pensionistpar. De fleste bor i ældre småhuse, som de ejer. Af de landbrugsdriverne er der både jordbrug, dyrehold og skovejere. Andre har bosat sig i det åbne land på baggrund af en præference for de åbne vidder og roen, der indfinder sig, når der er langt til naboerne. Og huspriserne er lave

Fælles for dem alle er, at de bo i det åbne land og i landsbyer, og at deres interesserer afspejler dette


Kommunikér med med gruppen
Livet på landets primære informationskilde er ikke de store, nationale dagsaviser. Derimod er de ivrige læsere af de regionale dagsaviser og de ugeblade, som mange abonnerer på, ligesom resten af Sverige. Mange i gruppen svarer, at regelmæssigt læser bladene Land, ATL-Lantbrukarens Affärstidning, tidningen Skogen, samt forskellige magasiner om jagt og fiskeri

Mange foretrækker postkassen som markedsføringskanal, frem for annoncer på internettet

Dét, der særligt adskiller Livet på landet  fra det øvrige Sverige, er deres bosætning; nærheden til naturen og de åbne vidder. De besøger kun nærliggende byers handelscentrum, hvis de har et specifikt ærinde. Faktisk angiver mange, at de gerne undgår større byer og foretrækker hjemlige aktiviteter i stedet for. Dog står hus, dyr, have og motorsport ofte højt på interesselisten, hvilket afspejler de forretninger, der ofte aflægges et besøg. Foruden dagligvareindkøb, er det byggemarkeder og havecentre, der er favoritterne, hvorfor gruppen også er modtagelig for budskaber fra disse butikker

D Guldkant på tilværelsen

  • Familier med børn
  • Gifte par i alderen 30-55 år
  • Bor i villaer i attraktive områder nær storbyen
  • Højt uddannelses- og beskæftigelsesniveau
  • Høj indkomst med meget høj købekraft
  • Ejer en stor båd og sommerhus
  • Benytter sig af servicetjenester som fx rengøring
  • Betaler gerne ekstra for design og kvalitetsprodukter
  • Giver gerne til velgørenhed
  • Stor interesse for politik, økonomi og sport

 

8,5%

af de svenske husstande

Guldkant på tilværelsen rummer mange børnefamilier, men også mange familier, hvor børnene er fløjet fra reden. Det, som knytter dem sammen, er deres gode økonomi; indkomsterne i denne grupper er de absolut højeste i Sverige

En stor del af de voksne familiemedlemmer er i alderen 35-50 år og nyder tilværelsen i deres store huse i attraktive områder. Med mange års uddannelse bag sig, har man nu en hverdag med et godt og indbringende arbejde og et familieliv, hvor det yngste barn ofte er under 8 år

Uddannelsesniveauet er blandt det højeste i landet og ofte er de bosat på Sveriges mest attraktive adresse i umiddelbar nærhed til de største byer. Nærhed til vand er almindeligt for familiens bopæl og afspeljler sig i deres interesser, idet et flertal angiver sejlsport som en stor hobby. Også skiløb er populært

Gruppen Guldkant på tilværelsen  er en meget aktiv og købekraftig gruppe, der gerne bruger penge på både sig selv og deres hjem, ligesom deres livsstil omfatter en høj rejseaktivitet og en aktiv hverdag

Tryghed og sikkerhed prioriteres, så mange har eller er interesserede i tyverialarmer i hjemmet

Kommunikér med gruppen
Guldkant på tilværelsen  er velorienterede med en stor interesse for omverdenen. Ofte abonneres på flere forskellige dagblade som Dagens Nyheter og Svenska Dagbladet, ligesom man holder sig opdateret på erhvervs-, finans- og aktiestoffet

En velorienteret forbruger kan også være en krævende forbruger, og disse krav gælder både i forhold til nyheder og markedsføring. Tid er en knap ressource og der skal være et klart udbytte ved at investere tid og energi i noget. Gruppen er lige interesseret i postal reklame som digital annoncering

Gruppen har mange børn, og det afspejles i familiernes tv-forbrug, hvor SVT, Barnkanalen og Disney Channel er overrepræsenterede

Guldkant på tilværelsen er vante internetbrugere på både job og i fritiden. Fritid på nettet bruges især på sociale medier og musiktjenester, men det er også populært at handle på nettet, for det er jo tidsbesparende og der er ofte et større udbud med flere varemærker end de fysiske butikker kan tilbyde

Blandt de fysiske butikker, der gerne besøges, er Polarn o Pyret og varehuse som
NK, PUB og byggemarkeder typisk favoritter. Gruppen bruger gerne penge på dagligvarer, børnetøj, hus og have og læser gerne favoritbutikkernes medlemsblade, der dermed er en effektiv kanal til at kommunikere med gruppen. Mange af dem angiver, at de regelmæssigt læser medlemsbladene IKEA Family
Living, ICAs Buffé og Stadium Magazine

E De almennyttige

  • Varierende familiekonstellationerne, men overrepræsentation af singler
  • Oftest i aldersgruppen 20-40 år
  • Bor i forstæder til storbyerne eller i mellemstore byer
  • 98 % bor i lejebolig og området er ofte multikulturelt 
  • Indkomst- og uddannelsesniveauet er forholdsvist lav
  • Nås via tv og internet, men også via gratis morgenaviser

 

4,7%

af de svenske husstande

De almennyttige består hovedsageligt af folk i 20-40 årsalderen, der er bosat i Sveriges mellemstore provinsbyer og forstæder til de store byer. Områderne er ofte multikulturelle og har en betydelig højere andel, der identificerer sig som indvandrere end de andre grupper. Områderne er kendetegnet ved en stor befolkningstæthed og de fleste bor i etageboliger. Bygningerne er typisk opført i 1950'erne-1970'erne og ofte inden for det såkaldte miljøprogram

Mange i gruppen af singler, men der er også enlige forældre og andre familiekonstellationer med børn i forskellige aldre. Her blandes forskellige kulturer sig med hinanden og mange er født uden for Sverige eller har forældre, der er

Indkomstniveauet er lavt og mange modtager overførselsindkomster. Men det er også en meget social gruppe, hvor samvær præger hverdagen. Man har tid og energi til andet end et arbejdsliv

Forbruget er karakteriseret ved omtanke for den begrænsede økonomi, der skal dække livets fornødenheder. Ofte ses netop indkomst som en statusmarkør, idet mange angiver, at en høj indkomst viser, at man er en succes

Fritidsaktiviteter behøver ikke koste penge, og således er samvær med venner og familie vigtige og betydningsfulde indslag i hverdagen. Mange fremhæver også deres religion som vigtig, og man deltager gerne i religiøse services og andre sammenkomster med ligesindede


Kommunikér med gruppen
De almennyttige holder sig altovervejende informeret via tv og internet. Abonnementer på aviser eller magasiner anses for at være en unødig luksus. Dog er gratisavisen Metro et godt alternativ, eftersom man ofte benytter kollektiv trafik

Mange ser gerne tv, og det er gerne kanaler som  TV8, Kanal 5, MTV eller Comedy
Central, der står for underholdningen. Internetbrugen ligner landsgennemsnittet, og her hentes både information fra resten af verden, ligesom det bruges til at holde kontakten med venner og familie. Mange bruger således internettet til at chatte, blogge, være på sociale netværk, lytte til musik, samt til at se webtv og Youtube. Kort sagt er internettet en populær kilde til information og tidsfordriv samt en effektiv kanal til at kommunikere med gruppen

F Vid og velstand

  • Singler og par i alderen 25-40 år, men også en del velhavende pensionister 
  • Bor i større ejerlejligheder 
  • Højt uddannelses- og beskæftigelsesniveau
  • Høj indkomst med høj købekraft
  • Mange har sommerhus
  • Betaler gerne mere for kvalitetsprodukter 
  • Vælger økologiske og miljøvenlige produkter 
  • Giver gerne til velgørenhed
  • Stor interesse for politik, økonomi og sport 

 

5,0%

af de svenske husstande

Som navnet antyder, er der tale om en gruppe med rigtig god økonomi; flertallet bor i storbyer, først og fremmest Stockholm og omegn. Alle aldersgrupper er repræsenterede, og en stor del af de 25-40-årige bor i single-husstande. Gruppen rummer også en del pensionister med fraflyttede børn, som nu nyder storbyens mange tilbud

Uddannelsesniveauet i gruppen tilhører landets højeste, idet flertallet har en længevarende uddannelse bag sig fra landets universiteter og højskoler

Fuld fart og aktivitet kendetegner gruppen, hvad enten det handler om karrieren eller fritiden. Mange tilstræber at leve sundt, så træning og sund kost prioriteres, dog indtages mange måltider på restauranter og caféer, frem for hjemme i privaten

Vid og velstand er en købestærk gruppe, der ofte bruger penge på caféer, restauranter, tøj og boligindretning. Når man handler dagligvarer, betaler man gerne ekstra for var fra etiske producenter og økologi

At der er overskud i økonomien ses også på gruppens rejsevaner både i og uden for Europas grænser

 

Kommunikér med gruppen
Bevidsthed om omverdenen er  top of mind for Vid og velstand, der holder sig opdateret på nyhedsfronten med de store morgenaviser og med internettet, hvor både computer, tablet og smart phone anses for selvfølgeligheder. Til gengæld er det ingen prioritet at se tv, men når det alligevel sker, er det oftest webtv, så det kan passes ind i ens egen kalender i stedet for et tv-program

Man ser sig selv som en vidende verdensborger, der interesserer sig for politik og samfund langt udover lokalsamfundet Ofte er Vid og velstand flittige bidragsydere til velgørende  organisationer som Amnesty, Greenpeace
Red Barnet

Flertallet er medlemmer af SATS eller
Friskis & Svettis og fitnesskædernes medlemsblade læses regelmæssigt

Kommunikation med Vid og velstand sker helst online eller gennem de magasiner, de abonnerer på. Et godt eksempel er avisen Filter, hvis abonnenter er tydeligt overrepræsenterede i gruppen sammenlignet med resten af Sverige

G Seniorer

  • Høj andel af pensionister 
  • Boligformen varierer fra ejerboliger til plejehjem
  • Købekraften er gennemsnitlig, nogle lever alene af pensionen
  • Alle køb er nøje overvejet, og rabatkuponer bruges i høj grad
  • Holder af deres kvarter og rejser sjældent til udlandet
  • Nås via morgenaviser, tv, aftenaviser og månedsblade

 

7,1%

af de svenske husstande

Seniorer  er gruppe af meget forskellige mennesker. De bor i forskellige dele af landet, i ejerlejligheder, lejeboliger, i huse og på plejehjem. Det er deres holdninger, boligform og hvor de er i livet, der skiller dem. Deres alder har de imidlertid tilfælles, idet de alle befinder sig i pensionsalderen og opefter med en stor portion livserfaring

Indkomst udgøres først og fremmest af pensionen og er derfor typisk lidt under landsgennemsnittet. Det påvirker naturligvis deres forbrugsvaner, der følges med både tid og alder. Det er fortsat mad og dagligvarer, der prioriteres i budgettet, men ikke i lige så høj grad som tidligere. Man er ofte klar til at lede lidt længere efter det billigste alternativ og udnytter gerne rabatter og andre tilbud

Mange er glade for gør-det-selv og hjemmebag og man går gerne forbi den lokale blomsterhandler

De fleste Seniorer værdsætter traditionerne og dét, nærområdet tilbyder. Rejser man, er det typisk på seniorrejser og busture inden for Sveriges grænser eller i sjældne tilfælde med bus i Europa

Mange Seniorer er aktive og lever et liv med et social sikkerhedsnet i form af venner og familie. På listen over interesse kan ofte regnes cafébesøg, korsang, hjemmebag, krydsord og at være tilskuer til forskellige former for sport

Mange fremhæver religionen som specielt vigtig i deres daglige liv


Kommunikér med gruppen
Gruppen Seniorer læser gerne og meget. Mange abonnerer på flere forskellige månedsmagasiner, hvis indhold man finder interessant. Svensk Damtidning, Allers, Året runt, Antik & Auktion samt Hemmets Journal tilhører alle favoritterne. Selv medlemsblade som Veteranen
og PRO Pensionären læses af et flertal

Mange Seniorer er aktive på internettet, både for at finde information og som brugere af sociale netværk. Dog ligger brugsfrekvensen under gennemsnittet for hele Sverige

For at kommunikere med gruppen Seniorer er det derfor først og fremmest aviser og månedsmagasiner, som er oplagt platforme og fungerer som inspirations- og informationskanaler. Store dele af gruppen angiver også en stor interesse for postal markedsføring

Også tv'et er et medie, gruppen gerne benytter sig af. Der er stor variation i kanalvalget, men blandt favoritterne er SVT, TV4, Kunskapskanalen og TV4 Sport

De foretrukne aviser skal helst have en regional tilknytning. Det, der sker i lokalsamfundet er trods alt det mest interessante og relevante for gruppen

H Unge på vej

  • Singler mellem 20-35 år
  • Studerende eller i starten af deres karriere
  • Bor oftest i lejeboliger
  • Studenterøkonomi med lav indkomst og lav købekraft
  • Ønsker at være synlig og skille sig ud fra mængden
  • Prøver gerne ting før alle andre
  • Betaler gerne mere for stilfuldt design
  • Højt internetforbrug

 

4,9%

af de svenske husstande

Unge på vej er en ung og foranderlig målgruppe. Her mødes unge voksne fra hele landet, som studerer, arbejder og måske bor uden for barndomshjemmet for første gang

Man møder dem først og fremmest i byer med velkendte læreanstalter som Lund, Umeå, Linköping og Uppsala, men
også i Sveriges større byer Göteborg
og Malmö

Gruppen råder ikke over nogen større aktiver, men hvem gør det i så ung en alder? Oftest er der tale om studerede eller unge med et meritgivende arbejde, der har nået Første stop. De fleste har store planer for fremtiden og en god karriere er noget, der prioriteres

Når man ses med vennerne, er det gerne på café, til koncerter eller i byen. Rejsevanerne varierer; hos nogle er der hverken tid eller økonomi, mens andre gerne tager en weekend i en storby. Tog og bus rundt i Sverige er de mest almindelige rejseformer

 

Kommunikér med gruppen
Unge på vej er nogle af Sverges flittigste internetbrugere. Man bruger webben til at finde information, tidsfordriv og underholdning. Først og fremmest er det sociale medier, musik, tv, radio og film, men bruger meget tid på

Kun få i gruppen Unge på vej abonnerer på morgenaviser, dog flere i Første stop end i 
Kollegium, men fælles for typerne er at gratisaviser som Metro og Nöjesguiden
læses væsentligt oftere end Dagens Nyheter og Svenska Dagbladet, når det kommer til fysiske medier

Mange er med på beatet og prøver gerne nye produkter før alle andre. Det gælder også for sociale medier og websites. Den foretrukne kommunikationskanal er derfor internettet som helhed

Mange får dog også medlemsblade med forbindelse til studielivet, for eksempel Civilekonomen, Jusek og
Ingenjören

I Urban mangfoldighed

  • Overvejende 20-34 årige
  • Bor i leje- eller ejerlejligheder 
  • Forholdsvis højt uddannelsesniveau 
  • Gennemsnitlig indkomst med lav købekraft
  • Betaler gerne mere for kvalitetsprodukter, herunder økologiske og miljøvenlige produkter 
  • Karriereorienterede
  • Interesserne afspejler byens puls med restaurant- og barbesøg samt shopping
  • Stort internetforbrug og aktiv på sociale medier

 

17,0%

af de svenske husstande

Gruppen Urban mangfoldighed bor både i ejede og lejede lejligheder. Familietyperne er blandede, så der er både børnefamilier, par og singler. Alle bor typisk i Sveriges større byer med indbyggertal over 70.000. Til forskel for gruppen F Vid og velstand, bor væsentligt flere til leje og man bor heller ikke på de allerdyreste adresser

Indkomsten ligger typisk på landsgennemsnittet for Sverige eller endda lidt over

Urban mangfoldighed  nyder forskellige interesser og livsstile, ofte flugtende med alder og livsfase. Fællesinteresserne tæller at udnytte storbyens mange tilbud og mange nyder at spise ude på restauranter, besøge byens barer, shoppe og træne i fitnesscentre. At bo tæt på byens butikker og caféer udnyttes ofte


Kommunikér med gruppen
De morgenaviser, Urban mangfoldighed foretrækker, er de med en lokal forankring. Afhængig af hvor i landet, man bor, er det derfor Sydsvenskan eller Göteborgsposten, der læses. Mange læser både morgenaviser og magasiner, og de matcher ofte typernes interesser

Fælles for hele gruppen er deres brug af internettet. Det ligger langt over gennemsnittet for Sverige, og mange i Urban mangfoldighed er aktive på flere sociale medier. Man ser gerne tv og Youtube-klip, og så lyttes der til musik og radio. De, der ser tv på den gammeldags facon, foretrækker film- og betalingskanaler af forskellig slags, men også sport er noget, mange gerne ser

J Provinsliv

  • Familier med store børn
  • Varierende alder
  • Bor til leje nær Sveriges største byer
  • Middel til lav købekraft
  • Interessere sig for sport, tv og computerspil, ture og golf

 

12,4%

af de svenske husstande

Gruppen Provinsliv bor typisk i mindre byer med under 70.000 indbyggere. Præcis som indbyggere i større byer, sætter man pris på at besøge restauranter, caféer og at shoppe, men man møder dem næppe på de samme steder som storbytyperne. Shoppingen foregår hellere i et storcenter end på en gågade

Økonomien er ofte begrænset, hvilket gør, at shopping ses som et luksuriøst indslag i hverdagen. Dagligvarer handler man gerne i Netto, Willys eller andre supermarkeder

At gå til sportsevents, se tv og spille computerspil er interesser, der fremhæves af gruppen

Som i gruppen Urban mangfoldighed findes her alle familieformer fra singler til familier med og uden børn. Oftest bor man i lejelejligheder og har en indkomst noget under landsgennemsnittet for Sverige.

Mange har en erhvervsuddannelse og befinder sig nu midt i arbejdslivet i en tilhørende beskæftigelse


Kommunikér med gruppen
Provinsliv interesserer sig først og fremmest om lokalsamfundet og information fås fra de lokale morgenaviser snarere end de landsdækkende. Også blade som Hem & Hyra, Allers og Buffé er populære i denne gruppe

Ellers er tv'et den primære informationskanal og dermed også det bedste medie til at nå gruppen. Det er især kanalerne TV3, TV4, Kanal 5 og sportskanalerne, der ses

Internetbrugen i Provinsliv ligger på niveau med landsgennemsnittet og der bruges meget tid på sociale medier og Youtube

Alt i alt kommunikerer man bedst med gruppen via tv, lokalaviser og til en vis grad digitalt

Nysgerrig på, hvordan conzoom® bliver til?

 

keyboard_arrow_rightLæs mere om conzoom®

conzoom®typerne

A1 Første parket

Aktiv, veluddannet og købestærke villaejere tæt på store byer

  • Familier med eller uden børn
  • Bred aldersprofil
  • Husejere
  • Bor i nærheden af storbyer 
  • Høj købekraft
  • Interessere sig for rejser, bolig, gør-det-selv og have
  • Læser morgenavis og ser tv

A2 Aktive børnefamilier

Aktive og velhavende husejere med børn i forskellige aldre i umiddelbar nærhed af større byer

  • Familier med børn
  • I aldersgruppen 35-50 år
  • Husejere
  • Bor i nærhed af større byer
  • Middel købekraft
  • Interessere sig for bolig, gør-det-selv og haven
  • Læser morgenavis og ser tv

A3 Købestærke seniorer

Nyligt pensionerede med villa, have og en stor pension, der bor i nærheden af små og mellemstore byer

  • Ældre par uden hjemmeboende børn
  • Mange nye pensionister
  • Husejere
  • Bor i nærheden af små og mellemstore byer
  • Middel købekraft
  • Interessere sig for bolig, have og dyr
  • Læser morgenaviser og magasiner

A4 Sikkerhed i hjemmet

Midaldrende par med en stabil økonomi, der bor tæt på små og mellemstore byer

  • Familier med og uden børn i alderen 35-60 år
  • Husejere
  • Bor i nærheden af små og mellemstore byer
  • Middel købekraft
  • Interessere for bolig, gør-det-selv og have
  • Læser lokalaviser og ser tv

B1 Faglig stolthed

Boligejere med en bred aldersprofil i mindre byer og lokalsamfund

  • Voksne med fraflyttede eller store børn, der endnu bor hjemme
  • I aldersgruppen 40-60 år
  • Husejere
  • Bor i små byer og lokalsamfund
  • Lav købekraft
  • Interessere sig for hjem og have
  • Læser ugeaviser og ser tv

B2 Fredagsslik

Børnefamilier i villaer i mindre byer og lokalsamfund

  • Familier med børn med en bred aldersprofil
  • Husejere
  • Bor i små byer og lokalsamfund
  • Middel til lav købekraft
  • Interessere for familie, hjem og have
  • Læser ugeaviser og ser tv

B3 Fællessang og tradition 

Ældre og midaldrende par samt pensionister i villaer

  • Familie med eller uden børn over 50 år
  • Husejere
  • Bor i små byer og lokalsamfund
  • Middel til lav købekraft
  • Interessere sig for hjem, have, jagt og krydsord
  • Læser morgenavis og ugeblade

C1 Gårde og gods

Boligejere i landdistrikter bestående af hovedsagelig ældre par uden hjemmeboende børn

  • Ældre par uden hjemmeboende børn og familier med børn
  • I aldrene 35-74 år
  • Boligejere og landmænd
  • Bor i tyndt befolkede områder nær kysten eller større byer
  • Høj købekraft
  • Interessere sig for bolig, have og dyr
  • Læser magasiner og lytter til radio

C2 Landbrug og landskab

Boligejere i landdistrikter med ældre eller fraflyttede børn

  • Ældre mennesker uden hjemmeboende børn
  • I aldersgruppen 40 + år
  • Boligejere og landmænd
  • bor i landdistrikter
  • Middel til lav købekraft
  • Interesserer sig for hjem og jagt
  • Læser landbrugsaviser og ser tv

C3 Grønne fingre

Ældre husejere i landområder og uden hjemmeboende børn

  • Pensionister uden børn over 50 år
  • Boligejere, landmænd
  • Bor i tyndt befolket områder, især i det nordlige Sverige
  • Middel til lav købekraft
  • Interesserer sig for hjem og have
  • Læser landbrugsrelaterede aviser, lytter til radio og ser tv

C4 Par i hjerter

Landmænd i forskellige aldre, ofte med ældre børn

  • Familier med ældre børn
  • Varierende alder
  • Boligejere og landmænd
  • Bor i nærheden af små og mellemstore byer
  • Middel til lav købekraft
  • Interesserer sig for bolig, gør-det-selv og have
  • Læser lokalaviser og ser tv

D1 Solsiden 

Familier med høj uddannelse, høje indkomster og liebhaveri

  • Familier med eller uden børn i aldrene 35-54 år
  • Husejere
  • Bor i nærhed af Sveriges største byer
  • Meget høj købekraft
  • Interessere sig for boligindretning, sejlads, rejser, skiløb og økonomi
  • Læser morgenaviser, ser tv og er online

D2 Veletablerede livsnydere

Midaldrende par, nogle gange med ældre børn, med penge at bruge

  • Midaldrende par i aldrene 40-74 år
  • Husejere
  • Bor i nærhed af Sveriges største byer
  • Meget høj købekraft
  • Interessere sig for have, motion og skiløb
  • Læser morgenaviser og ser tv

D3 Velhavende familier med børn

Forstadens højteknologiske familier med børn og rejseplaner

  • Familier med børn i aldrene 35-49 år
  • Husejere
  • Bor i nærhed af Sveriges største byer
  • Meget høj købekraft
  • Interessere sig for hjemmet, rejser, ski og økonomi
  • Læser morgenaviser, er online og ser tv

D4 Gylden hjem

Ældre par med stabil økonomi og masser af tid til egne interesser

  • Ældre par
  • Husejere
  • Bor i nærhed af Sveriges største byer
  • Meget høj købekraft
  • Interessere sig for haven og for at rejse
  • Læser morgenaviser og magasiner

E1 Hjerterum

Unge studerende i små lejede lejligheder i multikulturelle forstæder til Sveriges største byer

  • Singler i aldrene 20-35 år
  • Bor i lejeboliger i nærheden af Sveriges største byer
  • Lav købekraft
  • Dyrker cafébesøg, koncerter og religion
  • Læser gratismagasiner, ugeblade og ser tv

E2 Familiebånd

Blandede familier, især unge forældre med små børn, der bor i lejede lejligheder i multikulturelle forstæder til Sveriges største byer

  • Unge forældre i aldrene 20-39 år med små børn 
  • Bor i lejeboliger i nærheden af Sveriges største byer
  • Meget lav købekraft
  • Dyrker cafébesøg og religion
  • Læser gratismagasiner, ugeblade og ser tv

F1 Færdigheder og karriere

Karriereorienterede, midaldrende par i hus, der nyder vinture, weekendophold og en stor tegnebog

  • Midaldrende uden hjemmeboende børn
  • Bor i ejerlejligheder på dyre adresser i Sveriges største byer
  • Meget høj købekraft
  • Interessere sig for mad, vin, shopping og rejser
  • Læser morgenaviser, er online og ser tv

F2 Den rigtige adresse

Højtuddannede familier og singler, der bor i eksklusive og nybyggede kvarterer

  • Småbørnsfamilier og singler i aldrene 30-65 år
  • Bor i ejerlejligheder i Sveriges største byer
  • Meget høj købekraft
  • Interessere sig for mad, indretning, motion og sundhed
  • Er online

F3 På karrierestigen

Unge arbejdende i ejerlejlighed centralt beliggende i Sveriges største byer

  • Singler eller samboende i aldrene 25-40 år
  • Bor i ejerlejligheder centralt i Sveriges største byer
  • Meget høj købekraft
  • Interessere sig for træning, sejlads og ture
  • Læser morgenaviser og er online

F4 Kosmopolit

Veluddannede singler og par med en stabil økonomi i nybyggede lejligheder nær Sveriges største byer

  • Midaldrende singler og par
  • Bor i nyere ejerlejligheder nær Sveriges største byer
  • Meget høj købekraft
  • Interesserer sig for restaurantbesøg, rejser og golf
  • Læser morgenaviser og tidsskrifter

G1 Det gode liv

Aktive pensionister som værner om traditioner og lokalsamfundet

  • Par og enlige over 60 år
  • Bor i hus og ejerlejligheder i mindre byer
  • Middel til lav købekraft
  • Interesserer sig for krydsord, have og blomster 
  • Læser alle slags aviser, lytter til radio og ser tv

G2 Vise veteraner 

Sveriges ældste i mindre lejemål i småbyer

  • Flest enlige, især kvinder, over 65 år
  • Bor til leje i mindre byer
  • Lav til middel købekraft
  • Interesserer sig for krydsord, håndarbejde og blomster
  • Læser alle slags aviser, lytter til radio og ser TV

H1 Kollegium

Studerende i lejede lejligheder i universitetsbyerne

  • Unge voksne, par og singler i alderen 20-30 år
  • Bor til leje i de større studiebyer
  • Meget lav købekraft
  • Dyrker cafébesøg, byture og motion
  • Er online, især på sociale medier

H2 Første stop

Unge voksne i begyndelsen af deres karriere, der bor i en lejlighed i hovedsagelig større byer

  • Unge voksne, par og singler i alderen 20-35 år
  • Bor i leje- og ejerlejligheder i større byer
  • Lav til meget lav købekraft
  • Interesserer sig for restaurantbesøg, shopping og træning
  • Læser regionale morgenaviser, gratisavis og er online

I1 Byens puls

Unge mennesker, der lige har  færdiggjort studierne og nu har lidt flere penge

  • Singler i alderen 20-35 år
  • Bosat i leje- og ejerlejligheder over hele landet i større studiebyer
  • Middel til lav købekraft
  • Dyrker cafébesøg, shopping og træning
  • Læser morgenaviser, gratisavis og er online

I2 På karrierestigen

Unge familier med og uden børn i lejligheder nær Sveriges store byer

  • Par og unge voksne med børn i aldrene 25-40 år
  • Bosat i leje- og ejerlejligheder nær Sveriges store byer
  • Middel købekraft
  • Interesserer sig forshopping, teknologi og computere
  • Er online

I3 Kulturnaut

Aktive seniorer med stor kulturel interesse, der bor i lejligheder i Sveriges mellemstore byer

  • Par og singler over 60 år
  • Bor i leje- og ejerlejligheder i mellemstore byer
  • Middel til lav købekraft
  • Interesserer sig for kunst, kultur og temarejser
  • Læser lokale morgenaviser og ser tv

I4 Bolig og job

Par og singler i ejerlejligheder i mellemstore og større byer

  • Par og singler med bred aldersprofil, dog overvejende 20-30 år
  • Bor i ejerlejligheder i mellemstore og større byer
  • Middel til lav købekraft
  • Interesserer sig for boligen og cafébesøg
  • Læser lokale morgenaviser

I5 Livets gang

Par og singler i forskellige aldre, der bor til leje i Sveriges storbyer

  • Ugifte par uden børn, overvejende 20-30 år
  • Bor til leje i Sveriges store byer
  • Lav købekraft
  • Interesserer sig for sport, shopping, byture og cafébesøg
  • Ser tv og er online

J1 Party i provinsen

Unge singler i lejeboliger i mindre byer

  • Stor andel af singler i alderen 20-30 år
  • Bor til leje i Sveriges mindre byer
  • Lav købekraft
  • Interesserer sig for sport, byture og dans
  • Er online og ser tv

J2 Hjemmekær

Singler og par i mindre byer med middel købekraft

  • Enlige og par, nogle med teenagebørn, i alderen 35-50 år
  • Bor til leje i mindre byer
  • Middel til lav købekraft
  • Interesserer sig for sport og shopping
  • Ser tv

J3 Korssting og platter

Ældre i både enfamiliehuse og lejelejligheder

  • Enlige og par over 65 år
  • Bor i huse og lejelejligheder i mindre byer
  • Midde til lav købekraft
  • Interesserer sig for sport og krydsord
  • Læser ugeaviser og ser tv

J4 Duopolerne

Blandede aldre og interesser i mindre byer i ejerlejligheder

  • Varierende aldre
  • Bor i ejerboliger i nærheden af Sveriges største byer
  • Middel til lav lav købekraft
  • Interesserer sig for sport, tv og computerspil, restaurantbesøg, rejser og golf

conzoom® på tværs

Få overblikket over conzoom®typernes indbyrdes forskelle og ligheder i vores matricer og tabeller

Gennemsnitsalder

Gennemsnit af familier med eller uden børn

Gennemsnitlig indkomst pr. husstand